Usein kysytyt kysymykset

Miten tilaan laatat verkkokaupasta?

Tilaat laatat kuten minkä tahansa verkkokauppaostoksen:

1. Valitse haluamasi laatta ja lisää ostoskoriin arvioitu määrä (m²).

2. Kassalla syötä toimitusosoite ja valitse kotiinkuljetus tai nouto Hyvinkään varastolta.

3. Vahvista tilaus haluamallasi maksutavalla - saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi saman tien.

Onko laatat varastossa vai ennakkotilauksena?

Osa laatoista on heti Hyvinkään noutovarastossa, osa tulee tilauksesta tehtaalta Espanjasta.

Tuotekortilla näkyy aina, onko kyse varastotuotteesta vai tilaustuotteesta.

Tilaustuotteiden arvioitu toimitusaika näkyy tuotesivulla.

En ole varma määrästä - voinko silti tilata?

Voit. Suosittelemme kuitenkin, että lähetät meille pohjakuvan tai mitat, niin tarkistamme määrän puolestasi. Teemme m²-laskelman ja ehdotamme sopivaa varmuuskerrointa tilasta riippuen.

Voinko noutaa laatat itse?

Kyllä. Voit noutaa tilauksen Hyvinkään noutovarastolta (Riihimäenkatu 71, 05880 Hyvinkää). Sovimme noutoajan puhelimitse tai sähköpostitse tilauksen tehtyäsi.

Kuinka nopeasti laatat toimitetaan?

Varastotuotteet: toimitus tyypillisesti noin viikossa.

Tilaustuotteet Espanjasta: toimitusaika näkyy tuotesivulla (yleensä 4-5 kotiin toimitettuna).

Mitä jos laatikoita rikkoutuu kuljetuksessa?

Jos huomaat kuljetusvaurion:

1. Ilmoita asiasta sähköpostitse osoitteeseen aki@laulainen.fi ja liitä viestin liitteeksi valokuvat vaurioista

Jos epäilet tuotevirhettä (esim. selvä laatuvirhe, väärä sävy tai erä):

- lopeta asennus heti

- dokumentoi tilanne (kuvat, eränumerot)

- Ilmoita asiasta sähköpostitse osoitteeseen aki@laulainen.fi ja liitä viestin liitteeksi valokuvat vaurioista

Saanko laatasta mallipalan ennen tilausta?

Kyllä. Kaikista valikoimamme laatoista on tilattavissa mallipalat. Leikkaamme ja lähetämme ne Hyvinkään varastolta yleensä 24 h sisällä tilauksesta, joten pääset sovittamaan laattaa kotiisi nopeasti.

Mitä esittelysetit ovat?

Esittelysetti on valmiiksi koottu kokonaisuus tietynlaisia laattoja, esim. kylpyhuoneen lattialaattoja. Setti sisältää ~15x15 cm mallipalat useammasta laatasta, jotta voit vertailla eri sävyjä ja pintoja rauhassa kotona.

Autatteko minua valitsemaan oikean laatan?

Kyllä. Voit varata maksuttoman Teams-konsultoinnin, jossa käymme läpi tilasi, toiveesi ja budjettisi, ja ehdotamme niihin sopivia laattoja. Voit myös lähettää meille kuvia tilasta ja pohjakuvan sähköpostitse. Varataksesi ajan, voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse aki@laulainen.fi

Autatteko myös laattojen määrän laskemisessa?

Autamme mielellämme. Lähetä pohjakuva tai mitat + kerro, onko kyseessä seinä, lattia vai koko huone. Laskemme tarvittavan määrän sekä sopivan hukka-/varmuusvaran tilasta riippuen.

Mistä laatat tulevat?

Tuomme kaikki laatat Castellónin maakunnasta Espanjasta, Grupo Halcónin tehtaalta. Tehtaalla on useita kansainvälisiä laatu- ja vastuullisuussertifikaatteja (mm. ISO 9001, ISO 50001 ja 17889-1), joten voit olla varma laadusta ja vastuullisesta tuotannosta.

Soveltuvatko lattialaatat myös seinään tai märkätiloihin?

Useimmat lattialaatat sopivat myös seinään, mutta kaikki seinälaatat eivät sovi laattialle. Tuotesivulla kerromme aina käyttökohteen (seinä/lattia vai molemmat) sekä soveltuvuuden märkätiloihin.

Jos olet epävarma, kysy ja tarkistamme asian puolestasi.

Onko laatoilla liukkausluokituksia (R-luokat)?

Kyllä. Kaikki laattamme ovat R-luokiteltuja ja tieto löytyy tuotesivulta. Autamme mielellämme valitsemaan oikean karheusasteen esimerkiksi kodinhoitohuoneeseen, eteiseen tai kylpyhuoneeseen. Karkeasti laatat voi jakaa seuraavasti:

R9: sisätiloihin, kuiville pinnoille

R10: esim. keittiöt, eteiset

R11: kylpyhuoneet, eteiset

Voiko eri aikaan tilatuissa laatoissa olla sävyeroja?

Kyllä, kuten kaikissa keraamisissa laatoissa, eri polttoerien välillä voi olla pieniä sävyeroja. Siksi suosittelemme tilaamaan saman tilan laatat kerralla. Jos tila laajenee myöhemmin, kerro meille aiemman tilauksen tiedot, niin tarkistamme mahdollisuudet samaan tai mahdollisimman lähelle osuvaan erään.

Miksi laatat ovat usein edullisempia kuin muualla?

Ostamme laatat suoraan tehtaalta ilman välikäsiä ja pidämme toimintamme ketteränä (verkkokauppa + noutovarasto ja pieni showroom). Näin voimme tarjota laadukkaita, vastuullisesti valmistettuja laattoja kilpailukykyiseen hintaan tinkimättä tuotteesta.

Mitä maksutapoja tarjoatte?

Hyväksymme kaikki yleisimmät maksutavat:

1. Kotimaisten pankkien verkkopankkimaksut (Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Ålandsbanken ja S-Pankki).

2. Yleisimmät korttimaksutavat (Visa, MasterCard ja American Express).

3. Mobiilimaksutavat (Apple Pay, Google Pay, MobilePay ja Siirto).

4. Lasku- ja osamaksupalvelut (OP Tililuotto, OP Lasku, Walley ja Walley Yrityslasku).


Saako isommista tilauksista alennusta?

Kyllä, isommista kokonaisuuksista (esim. useampi tila/koko talo) voimme tehdä kokonaispakettitarjouksen. Lähetä meille mitat tai pohjakuvat, niin laskemme tarjouksen.

Miten 100 % tyytyväisyystakuu toimii?

Haluamme, että olet tyytyväinen valintaasi. Jos jostain syystä laattojen saavuttua et ole tyytyväinen, ilmoita meille 14 päivän kuluessa ja haemme laatat pois veloituksetta - me järjestämme poiskuljetuksen ja hoidamme palautuksesta aiheutuvat rahtikustannukset puolestasi.

Tyytyväisyystakuun edellytyksenä on, että laattoja ei ole asennettu, saumattu, tai muulla tavalla otettu käyttöön, ja että laatat ovat alkuperäisessä myyntipakkauksissaan jälleenmyyntikuntoisina.

Voinko palauttaa ylimääräiset laatat?

Ylimääräisten laattojen palautus on mahdollista 14 päivän kuluessa, sillä tilausta koskee Suomen kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa 14 päivän kuluessa siitä, kun viimeinen tuote on vastaanotettu. Huomioithan, että ylimääräisten laattojen palautuksesta aiheutuvia rahtikustannuksia ei hyvitetä. Palautuksen edellytyksenä on, että laattoja ei ole asennettu, saumattu, tai muulla tavalla otettu käyttöön, ja että laatat ovat alkuperäisessä myyntipakkauksissaan jälleenmyyntikuntoisina.

Miten toimin, jos tuotteessa on virhe?

Jos epäilet tuotevirhettä (esim. selvä laatuvirhe, väärä sävy tai erä):

- lopeta asennus heti

- dokumentoi tilanne (kuvat, eränumerot)

- Ilmoita asiasta sähköpostitse osoitteeseen aki@laulainen.fi ja liitä viestin liitteeksi valokuvat vaurioista

Jos huomaat kuljetusvaurion:

- ilmoita asiasta sähköpostitse osoitteeseen aki@laulainen.fi ja liitä viestin liitteeksi valokuvat vaurioista

Missä showroom sijaitsee ja miten se toimii?

Showroom sijaitsee noutovarastomme yhteydessä osoitteessa Riihimäenkatu 71, 05880 Hyvinkää. Näet paikan päällä suurimman osan valikoimamme laatoista ja voit vertailla. miltä laatta näyttää eri värilämpötilassa (3300 - 5700 K).

Showroom on auki ajanvarauksella. Soita 045 846 0945 tai laita meili aki@laulainen.fi niin sovitaan aika käynnille. Showroomilla on mahdollisuus vierailla itsepalveluperiaatteella tai niin, että asiantuntija on paikalla vastaamassa kysymyksiisi.

Voinko tulla käymään ilman ajanvarausta?

Noutovarastollemme tai showroomille kannattaa varata etukäteen aika, jotta henkilökuntaa on varmasti paikalla. Mikäli ovi on auki, olet toki tervetullut piipahtamaan myös ilman varausta.

Myyttekö laattoja myös rakennusliikkeille ja suunnittelijoille?

Kyllä, palvelemme mielellämme myös yrityksiä, kuten sisustusarkkitehteja ja -suunnittelijoita sekä urakoitsijoita.

Tarjoamme projektihinnoittelua, mallipaketteja ja tukea tuotteiden esittelyyn esimerkiksi asiakkaillenne.

Saako toistuvista ostoista sopimushinnan?

Kyllä. Jos ostatte laattoja säännöllisesti, voimme sopia projektikohtaisista tai volyymiin perustuvista hinnoista. Ota yhteyttä, niin katsotaan teille sopiva malli.

Voinko jutella asiantuntijan kanssa ennen tilausta?

Ehdottomasti! Voit varata maksuttoman Teams-ajan, lähettää sähköpostia tai soittaa - autamme mielellämme valinnassa, määrissä ja teknisissä kysymyksissä.

Mitä tietoja tarvitsette, jotta voitte suositella sopivia laattoja?

Saat parhaan hyödyn, kun kerrot meille:

- minkä tilan laatoitat (esim. kylpyhuone, kodinhoitohuone, eteinen)

- pinta-alan ja millaista tyyliä haet

Näiden perusteella voimme suositella muutamaa sopivaa vaihtoehtoa.

Mitä tarkoittaa Avainlippu-verkkokauppa?

Avainlippu-merkki voidaan myöntää suomalaiselle verkkokaupalle. Laulainen.fi-verkkokaupalle myönnettiin Avainlippu-merkki 27.11.2025. Avainlippu-merkin käyttöoikeutta myönnettäessä, tulee verkkokauppapalvelun täyttää seuraavat myöntämisedellytykset:

- Verkkokauppa toimii Suomessa.

- Hakijayhteisöllä on merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto.

- Hakijayhteisön pääkonttori on Suomessa.

- Verkkokaupan pitää esittää maksu- ja toimitusehdot selkeästi, asiakaspalvelun ja varaston tulee olla Suomessa ja toimitusten tulee tapahtua Suomesta käsin. Verkkokaupasta pitää myös olla selkeästi löydettävissä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste.

- Verkkokauppapalvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta.

Verkkokauppapalvelun kotimaisuusaste määritellään omakustannusarvon perusteella. Omakustannusarvossa otetaan huomioon seuraavat oleelliset muuttuvat kustannukset edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta:

- Henkilöstökustannukset

- Alihankinnat , esimerkiksi logistiikka, varasto, mainostoimistopalvelut, markkinointi, asiakaspalvelu, verkkokauppa-alusta

- Materiaalihankinnat pl. verkkokaupassa myytävät tuotteet

- Muut palvelun tuottamiseen liittyvät kustannukset

Lisäksi Avainlippu-merkin toimikunta huomioi seuraavat seikat:

- Verkkokaupan tulee tarjota tuotteisiin liittyen asiantuntemusta sekä lisäarvoa asiakkaalle

- Verkkokauppapalvelun vaikutus kotimaisten tuotteiden tai palveluiden aseman vahvistumiseen

- Mielikuva verkkokaupan suomalaisesta alkuperästä